Kan man testamentera bort syskonens och syskonbarnens arvsrätt?

Hej!

Min avlidne mors halvsyster har gått bort. Halvsystern hade inga egna barn så nu skall arvet från henne delas upp. Enl. arvsrätten kommer de levande syskonen och avlidna syskonens barn att ärva.

Min fråga: Kan man testamentera bort syskonens och syskonbarnens arvsrätt?

Det finns inga bröstarvingar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att besvara din fråga får ledning sökas i ärvdabalken (ÄB).

Enligt den allmänna arvsordningen kommer de levande syskonen och de avlidna syskonens barn mycket riktigt att ärva (2 kap. 2 § ÄB). Det finns regler i ÄB som gör att man inte kan testamentera bort allt, vilka återfinns i 7 kap. ÄB. Där finns ett föreskrivet laglottsskydd, som enbart gäller för bröstarvingar (7 kap. 1 § ÄB). Laglottsskyddet innebär att bröstarvingar oavsett vad har rätt till hälften av den arvslott som enligt lag tillkommer dem. Laglottsskyddet gäller dock enbart för den avlidnes barn, och för övriga arvingar gäller att de kan göras helt arvlösa genom att testamentera bort allt.

Svaret på din fråga är sammantaget att det är möjligt att testamentera bort syskonens och syskonbarnens arvsrätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Olof FunkeRådgivare