Kan man testamentera bort huset i sin helhet?

Hej En fråga. Kan mina föräldrar testamentera sitt hus till vår dotter? Vi är 3 syskon och 5 barnbarn. Enligt vad jag läst så ska det inte vara några hinder.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i Ärvdabalken (ÄB).

Huvudregeln är att dina föräldrar kan testamentera bort sitt hus till vem de vill (9 kap. 1 § ÄB). Det finns dock undantag, vilket är att bröstarvingar har alltid rätt att få ut sina laglotter, vilket utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Det som finns kvar av kvarlåtenskap kan dina föräldrar testamentera bort.

Det är du och dina syskon som är bröstarvingar i detta fall (2 kap. 1 § ÄB). Det innebär att om dina föräldrar endast har kvar sitt hus som kvarlåtenskap så måste du och dina syskon få ut era andelar av fastighetens värde som motsvarar era laglotter. Er dotter kan få huset i sin helhet om det är så att dina föräldrar efterlämnar mer kvarlåtenskap som kan täcka bröstarvingarnas rätt till laglott.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare