Kan man testamentera bort framtida arv?

Hej! Jag är 17 år, och får därmed skriva testamente, av vad jag förstått. Anledningen till att jag vill skriva testamente är för att jag har (efter min mors bortgång) ärvt en stor summa pengar, dessa tillhör mig och jag kommer få tillgång till dem när jag blir 18 år, men de förvaltas av min pappa (han måste först få godkännande från en överförmyndare för att få placera och förflytta dem). Vidare har jag också medel och värdepapper (dessa kommer från släktingar som startat sparanden i mitt namn) i olika banker som jag kommer få tillgång till när jag blir 18 (kontona och deras innestående medel står under mitt namn, men jag kan inte flytta eller placera pengarna förrän jag fyller 18). Är det möjligt för mig att testamentera all ovanstående egendom så som jag önskar (med tanke på att samtliga tillgångar är mig tillhöriga)? Eller kan jag bara testamentera egendomen som jag direkt förfogar över (värdepapper som jag själv anskaffat, samt kontanta medel som jag själv kan disponera)? Om jag inte kan testamentera bort egendom som jag inte förfogar över, men som är mig tillhörig, skulle jag i stället i mitt testamente kunna skriva en önskan om hur jag önskar att dessa tillgångar ska fördelas vid min bortgång (ex. "Det är min önskan att de medel jag ärvt efter min mor med full äganderätt ska tillfalla Namn Namnsson")? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att ett testamente enbart får upprättas av en myndig person, det vill säga någon som fyllt 18 år. Däremot finns det ett undantag till denna regel som jag förmodar att du har kollat upp, vilket är att en person som fyllt 16 år får upprätta ett testamente avseende sådan egendom som du enligt lag får råda över vid 16 års ålder (9 kap. 1 § Ärvdabalken). Sådan egendom är exempelvis inkomster du erhållit själv från förvärvsarbete eller egendom som ger dig rätt att förfoga över egendomen, exempelvis via avtal. (9 kap. 1 § samt 9 kap. 3 § Föräldrabalken).

Med detta sagt följer det av lag att det är genom ett testamente som det är möjligt att förordna sin kvarlåtenskap (9 kap. 1 § ÄB). För att du ska kunna testamentera bort egendom innebär detta att du måste ha äganderätten till det du avser testamentera bort. Eftersom det i den här situationen rör sig om ett framtida arv har du för nuläget inte någon äganderätt i det och kan därför inte testamentera kvarlåtenskapen från din mamma. Detta eftersom det i Sverige är den efterlevande maken som ärver i första hand med fri förfoganderätt (det vill säga att maken kan disponera egendomen fritt men inte testamentera bort det) innan bröstarvingar får ta del av arvet (3 kap. 1 § ÄB). Även för de medel som är i konton du i nuläget inte kommer åt är framtida egendom som du inte kommer inte kunna uppta i ditt testamente förrän du besitter faktisk äganderätt till dem.

Sammanfattningsvis är svaret på din fråga att du inte kan testamentera ett framtida arv eftersom du inte har äganderätten till din mammas kvarlåtenskap för närvarande.

Vad avser din tanke om att uttrycka en önskan om hur det det framtida arvet följer det av lag att endast levande personer kan mottaga arv (1 kap. 1 § ÄB). Detta innebär att om du avlider före du fått äganderätt till arvet kommer inte testamentet ha någon rättslig verkan avseende det villkoret eftersom du aldrig haft äganderätt i egendomen (det framtida arvet) innan din död. Däremot kan efterlevande välja att hörsamma denna önskan, även om den inte är rättsligt bindande.

Hoppas du fick viss vägledning av mitt svar, om det är något mer du undrar är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Joel EngströmRådgivare