Kan man testamentera bort arv till en välgörenhetsorganisation till nackdel för sina syskon?

Hej!

Min mammas syster gick nyligen bort. I systerna testamente så testamenterades värden bort till välgörenhetsorganisationer samt hennes mans barn och barnbarn (ej hennes barn, från mannens tidigate äktenskap). Systern fick aldrig några barn, utan hennes närmsta släktingar är hennes tre kvarvarande syskon.

Kan de tre syskonen bestrida arvsuppdelningen? Kan man verkligen testamentera bort dem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar

om din moster kunde testamentera bort värden till en välgörenhetsorganisationer eller andraom din mosters syskon (inklusive din mamma) kan bestrida testamentet

Sammanfattning av svaret på din fråga

Din mamma och hennes syskon har tyvärr ingen direkt rätt till arvet efter din moster om det är så att testamentet är giltigt. Därtill har din mosters make en "förtur" till arvet efter din moster även om testamentet skulle vara ogiltigt i sin helhet, eller delvis.

Det finns dock vissa möjligheter för din mamma och hennes syskon att angripa testamentet enligt nedanstående

Är det så att du har vidare frågor angående svaret på din fråga är du välkommen att titta på mitt bakomliggande resonemang nedan eller att kontakta oss igen för vidare rådgivning på info@lawline.se!

Bakomliggande resonemang

När det gäller frågor om arv och testamenten i Sverige finns det huvudsakliga regelverket samlat i ärvdabalken (ÄB), detta är också den lag som äger tillämpning i ditt ärende.

1. Om din moste kunde testamentera bort pengar eller egendom

Den grundläggande principen inom arvsrätt är att arvingar till någon som avlidit utan att ha skrivit något testamente har rätt till hela kvarlåtenskapen från den avlidne enligt ÄB 2 kap. 1 §.

I de fall det finns ett testamente kan detta innebära att arvingarnas andel av kvarlåtenskapen minskas - alltså att de inte kan få ut all, eller någon egendom från dödsboet. Denna rätt att testamentera bort sitt arv framgår i ÄB 9 kap. 1 § och man kan även testamentera egendom till juridiska personer, såsom en välgörenhetsorganisation. Man kan dock aldrig testamentera bort allt som man äger om det finns bröstarvingar i livet, vilket dock enbart omfattar barn till den avlidne; se ÄB 2 kap. 1 §.

Detta innebär att din mammas och hennes syskons arv inte är skyddat av laglottsrätten och som utgångspunkt kunnat testamenteras bort av din moster.

Därtill har din mosters man "förtur" på de eventuella delar av arvet som inte har testamenterats bort till någon. Detta följer av att den efterlevande maken är "skyddad" av reglerna i ÄB 3 kap. Om din mosters man sedan skulle avlida kan dock din mamma och hennes syskon ha så kallad efterarvsrätt till den eventuella otestamenterade andelen av arvet från din moster enligt ÄB 3 kap. 2 §.

Man kan se det lite som att mosterns make då kommer att "förvalta" den del av arvet som sedan tillfaller din mamma och hennes syskon efter hans död, men detta förutsätter att all egendom inte testamenterats bort.

För att summera har tyvärr inte din mamma eller hennes syskon någon direkt rätt till arvet från din moster om hon testamenterat bort arvet, och även om hon inte gjort detta har hennes make som fortfarande lever en viss förtur.

2. Ifall din mamma eller hennes syskon kan bestrida testamentet

Det finns ett antal olika sätt att angripa ett testamente som man är missnöjd med.

En första omständighet som är viktig att komma ihåg är att ett testamente som inte har upprättats enligt de bestämmelser som finns i ÄB inte heller är giltigt antingen i helhet, eller enbart i den del som inte är lagenlig.

Nedan följer en grundläggande summering av olika omständigheter som kan orsaka att testamentets giltighet går att ifrågasätta:

Om din moster varit psykiskt påverkad på ett sätt som innebär att detta bestämde innehållet i testamentet, om hon hade skrivit samma testamente oavsett påverkan är den psykiska påverkan irrelevant; se ÄB 13 kap. 2 §Om någon tvingat henne att upprätta testamentet; se ÄB 13 kap. 3 §

För de omständigheter ovan som kommer från ÄB 13 kap. krävs det att din mamma eller hennes syskon väcker klandertalan om detta inom 6 månader från att de fått ta del av testamentet för att kunna påverka situationen enligt ÄB 14 kap. 5 §. Om så inte sker gäller testamentet ändå.

Denna rätt att angripa testamentet är personlig, alltså kommer din mammas angripande inte innebära att hennes syskon anses ha fört klandertalan och vice versa.

Med andra ord skulle din mammas eventuella klandertalan bara påverka hennes eget arv om klandertalan är framgångsrik medan hennes syskon fortfarande skulle få sitt arv bestämt enligt det gamla testamentet om de inte själva också för en klandertalan.

När det sedan gäller klandertalan enligt ÄB 14 kap. 5 § ligger det på din mamma och hennes syskon att bevisa exv. att någon tvingat henne att upprätta testamentet.

Nedanstående omständigheter är däremot självständiga grunder för att testamentet ska vara ogiltigt och då krävs det ingen klandertalan utan enbart ett påpekande.

Om testamentet ger egendom till någon som ännu inte fötts eller avlats; ÄB 9 kap. 2 §Om testamentet inte har undertecknats av vittnen i nära anslutning till att din moster skrev det; ÄB 10 kap. 1 §

Med andra ord finns det vissa sätt som testamentet eventuellt kan "bestridas" av din mamma eller hennes syskon.

Einar DahlbergRådgivare