Kan man tappa körkort genom att köra över heldragen linje?

Hej, jag körde över en heldragen linje, jag är inte säker om jag gjorde det men polisen stoppade mig och de sa att jag kommer att betala böta på 1500 kr, Mon fråga är finns risk att man bli av med sitt körkort?

Tacksam för hjälpen. Christian

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras främst i trafikförordningen och körkortslagen

I 2 kap 2 § Trafikförordningen så anges det att alla trafikanter har en skyldighet att följa och lyda de anvisningar och vägmarkeringar som finns.

Att köra över heldragen linje regleras i 3 kap 9 § trafikförordningen. Det anges vidare i 3 kap 11 § trafikförordningen att ett fordon inte får passera en heldragen linje med något hjul.

Straffet för att köra över heldragen linje beskrivs 14 kap 3 § p.1 b trafikförordningen som penningböter. Du kan alltså som huvudregel inte få indraget körkort för att bara köra över heldragen linje. Så om du inte varit mer vårdslös i trafiken eller brutit mot trafikregler vid ett flertal tillfällen är det troligt att du endast får penningböter

Men det finns risk att du kan få indraget körkort till följd av trafikförseelse ifall du nyligen har fått körkort och fortfarande är inne på din prövotid enligt 3 kap 18 § körkortslagen. I dessa fall så kan ditt körkort återkallas och du kommer då inte få tillbaka körkortet efter spärrtiden är slut. Utan i dessa fall så måste man ta ett nytt körkort.

Hoppas du fick svar på din fråga

Amanda RydbergRådgivare