Kan man ta körkort om man medicineras för ADHD?

Hej Jag har barn med diagnos Adhd och känner att jag har förstört deras rätt att ta körkort i framtiden för jag bad om utredning. Hur är.det med adhd och körkort. Finns det statistik på nekade personer. Barnen är idag 8 och 10 och medecinerade med lägre doser av concerta (27mg) Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga specifika regler som säger att personer med en ADHD-diagnos inte får ta körkort. Enbart det faktum att dina barn har blivit diagnostiserade med ADHD utgör alltså inte ett hinder för att de ska kunna ta körkort

Det som skulle kunna bli problematiskt är huruvida de uppfyller de medicinska kraven som finns för att få ett körkortstillstånd (körkortslagen 3 kap. 2 § 3 st). I de flesta fall brukar det inte vara ett problem att få ett körkortstillstånd om man har ADHD (källa: Transportstyrelsen), men har man ADHD är man skyldig att lämna in ett läkarintyg till Transportstyrelsen som visar den aktuella statusen för sin diagnos. Bland annat behöver man då fylla i om man någonsin har medicinerats och om man medicineras i nuläget, samt vilka läkemedel man då har tagit. Du skriver att dina barn just nu medicineras med concerta, vilket vad jag förstår är narkotikaklassat. Normalt sett är de förbjudet att köra med narkotika i blodet, men använder man ett narkotikaklassat läkemedel av medicinska skäl i enlighet med läkares ordination kan det vara tillåtet (källa: Transportstyrelsen). Det kan därför vara möjligt för dina barn att få körkortstillstånd även om de medicineras med ett narkotikaklassat läkemedel.

Är läkemedlet att betrakta som trafikfarligt, det vill säga att det påverkar ens uppmärksamhet och omdöme, reaktions-, koncentrations- och koordinationsförmåga, kan det dock innebära att Transportstyrelsen inte beviljar körkortstillstånd. Jag har dessvärre ingen djupare insikt i läkemedlet dina barn tar, utan det är läkaren som fyller i läkarintyget och Transportstyrelsen som beslutar om det är lämpligt att bevilja körkortstillstånd när de tar/tagit specifika läkemedel.

Sammanfattningsvis vill jag framför allt lugna och återigen poängtera att de flesta som sagt kan ta körkort även om de har en ADHD-diagnos. Inte heller medicineringen behöver innebära att ett körkortstillstånds inte beviljas, utan det kan gå att få ta körkort även om man brukar ett läkemedel. Att du ska ha ”förstört deras rätt att ta körkort” behöver alltså inte stämma, utan det kan finnas en chans för de att kunna ta körkort när tiden är inne!

Hoppas mitt svar var till din hjälp!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare