FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/11/2020

Kan man ta körkort efter att bli stoppad för olovlig körning?

Hejsan har teori prov om en vecka

Va dum nog att hjälpa en vän köra bort bilar å blev stoppad för olovlig körning.

Frågan blir kommer man få göra teori provet samt göra uppkörningen mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att köra bil innan du fått körkort innebär som sagt att du gör dig skyldig till olovlig körning (3 § TrafikbrottsL). Blir du dömd för detta är det böter som blir den straffrättsliga påföljden.

Det faktum att du blivit stoppad för olovlig körning (dömd eller misstänkt) kan vara grund för att Trafikverket avslår din ansökan om körkort, och att ditt körkortstillstånd dras in (5 kap. 1-2 § körkortslagen). För att avgöra om du är lämplig ska Trafikverket nämligen kontrollera om du är misstänkt eller dömd för något brott, bland annat olovlig körning.

Utan körkortstillstånd kan du inte göra uppkörning eller teoriprov då du inte får lov att ta körkort.

Om ditt körkortstillstånd dras in kommer detta gälla en spärrtid som du inte kan få ansöka om nytt körkortstillstånd. Du kan läsa mer om detta på transportstyrelsens hemsida https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/personliga-krav/

Jag beklagar, önskar dig lycka till och hoppas du fick svar på det du undrade.

Vänligen,

Ellinor Wåhlin DahlbergRådgivare