FrågaÖVRIGTPUL/GDPR17/12/2021

Kan man ta bort domar från Mrkoll?

Kan man välja att mr koll ta bort min domar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Under rubriken "Offentlighetsprincipen" kommer jag att redogöra för det regelverk och de bestämmer som gäller för Mrkoll. Här kommer jag också att förklara hur Mrkoll lagligen kan publicera personuppgifter och domar. Under rubriken "Kan man ta bort domar från Mrkoll?" nedan kommer jag emellertid att besvara din fråga huruvida man kan ta bort domar från hemsidan.

Offentlighetsprincipen

I Sverige har vi en väldigt stark offentlighetsprincip med vilken avses en grundlagsskyddad rätt för allmänheten att ta del av allmänna handlingar. (2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen; TF) Domar är allmänna handlingar och myndigheter är som huvudregel skyldiga att lämna ut dem vid begäran. Mrkoll.se kan på så sätt tillgå domar och samla in uppgifter om individer. (2 kap. 15 § TF)

I normalfallet får man dock inte publicera personuppgifter hur som helst på internet. Detta följer av dataskyddsförordningen (GDPR). Förordningen gäller dock inte för verksamheter som har ett så kallat utgivningsbevis, vilket kan utfärdas av Myndigheten för press, radio och tv. Mrkoll.se har ett sådant bevis och de får därför lagligen publicera personuppgifter, såsom information om domar och liknande.

Kan man ta bort domar från Mrkoll?

Det finns i dagsläget inte någon möjlighet att på egen hand ta bort uppgifter om sig själv från hemsidan. Man kan kontakta Mrkoll och be dem om att ta bort uppgifterna, men eftersom GDPR inte är tillämplig på dem har de inte någon skyldighet att göra det. Av deras hemsida framgår att de vanligtvis inte raderar uppgifter som har publicerats, med undantag för skäl som bedöms av deras kundservice. Eftersom de bara undantagsvis tar bort uppgifter kan det dock vara svårt att nå framgång om man inte har särskilda skäl för sin begäran.

Sammanfattning

Uppgifterna som publiceras på Mrkoll.se skyddas av offentlighetsprincipen. Eftersom MrKoll har utgivningsbevis behöver de inte följa GDPR, vilket innebär bland annat att de inte har någon skyldighet att radera uppgifter från sin hemsida. Du har alltså inte rätt att kräva att de tar bort domarna från hemsidan. Du kan trots detta försöka att kontakta dem och be dem om att radera domarna, men det kan vara svårt att nå framgång eftersom de bara undantagsvis raderar uppgifter från sin hemsida.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Roman SzuterRådgivare