FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/09/2020

Kan man studera utomlands som utbytesstudent om man har prickar i belastningsregistret?

Hej!

Är det fortfarande möjligt att åka på studier utomlands som utbytesstudent om man har prickar i brottsregistret? Jag tänker då till länderna Kina eller Tyskland.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Är det möjligt att åka på studier utomlands som utbytesstudent om man har prickar i belastningsregistret?
Vad gäller Kina krävs det visum för att få resa in i landet, exempelvis i ditt fall ett studentvisum. Utifrån det jag hittat så förekommer det frågor i en kinesisk visumansökan om man finns med i något belastningsregister. Att fylla i att man förekommer i ett belastningsregister innebär i regel att man blir kallad på intervju och sedan görs en bedömning om visum beviljas eller inte. Alltså behöver inte prickar i belastningsregistret per automatik innebära att du får nekat visum.

Vidare till Tyskland så behövs inte visum för att resa in eller studera där. Däremot kan jag tyvärr inte svara på hur tyska universitet ser på brottslighet. Som utgångspunkt har inte vem som helst tillgång till ditt belastningsregister, speciellt inte utanför Sverige. Om det specifika universitet du vill läsa på har några egna ansökningskrav eller liknande är dock svårt att säga, vilket innebär att det inte är säkert att förekomsten i belastningsregister ens kommer på tal. Mitt råd blir därför att ta kontakt med en studievägledare eller någon annan part som kan få kontakt med universitetet i Tyskland för mer information.

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare