FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/06/2024

Kan man straffas för att någon utan körkort framför ens fordon?

Om jag står som ägare på mc och denna står på annan ort o låt säga han som har garaget är ute och åker utan körkort. Kan jag då straffas? Med tanke på att han måste ju ha nyckel i händelse av brand eller liknande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om du kan straffas för att någon utan körkort kör din motorcykel. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån lagen om straff för vissa trafikbrott (trafikbrottslagen).

Du är skyldig att kontrollera att den som framför ditt fordon har ett giltigt körkort

Den som, utan körkort, framför ett fordon som kräver körkort gör sig skyldig till olovlig körning (3 § första stycket trafikbrottslagen). Du är således, som ägare till ett fordon som kräver körkort för att framföras, skyldig att se till att den som framför fordonet har ett giltigt körkort. Du kan således straffas med böter för att inte ha kontrollerat att den som framför ditt fordon har ett giltigt körkort (3 § tredje stycket trafikbrottslagen).

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare