Kan man som skadeståndberättigad kontakta den skadeståndsskyldige och påminna om skulden?

Hej.

År 2016 blev en person dömd i Tingsrätt samt Hovrätt att betala mig skadestånd. Detta har inte personen gjort och ärendet ligger hos Kronofogdemyndigheten som dock inte kan finna några medel att utmäta. Kan jag rent juridiskt och utan att trampa över någon lag kontakta den dömde personen för att påminna/diskutera skulden personen har till mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan/får du kontakta den skadeståndsskyldige?

Det finns inte några rättsliga hinder för dig att kontakta den skadeståndsskyldige och påminna om betalningen. Om du kontaktar den skadeståndsskyldige och får beloppet utbetalt måste du därefter kontakta Kronofogdemyndigheten. Detta eftersom Kronofogden inte har någon skyldighet att driva in en skuld som redan betalts.

Vad kan du själv göra om du inte får ditt skadestånd utbetalt?

Vad jag förstår det som saknar den skadeståndsskyldige betalningsförmåga. För att få ut en del av din ersättning kan du ansöka om brottsskadeersättning. Innan du ansöker om en sådan ersättning måste du ha försökt att få ut ersättningen genom Kronofogden eller genom ditt försäkringsbolag. För att ansöka om sådan ersättning måste du kontakta brottsoffermyndigheten. Det är av betydelse om processen rör ett brottmål eller tvistemål. Brottsskadeersättning betalas endast ut vid brottmål.

Vänligen,

Erica RinaldoRådgivare