FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/06/2018

Kan man som 17 åring sättas på ett behandlingshem ofrivilligt?

Hej! Har en fråga gällande om man är 17 år (fyller 18 om 5 månader), och inte vill bo hemma.

Kan föräldrar och sociala myndigheter tvinga eller hota med att sätta hen på ett behandlingshem om hen inte flyttar hem, och inte ens säger varför hen ska på behandlingshem? Tycker det låter konstigt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om det är möjligt att bli tvångssatt på ett behandlingshem när man är 17 år, på grund av att man inte vill flytta hem till sina föräldrar.

För att besvara din fråga på bästa sätt, ska jag dela in mitt svar i tre delar.

Den första delen handlar om vad som gäller för att bli satt på ett behandlingshem överhuvudtaget.
Den andra delen handlar om vad myndigheter kan göra för att omhänderta omyndiga barn och ungdomar, alltså personer under 18 år.
Den tredje delen handlar om vad som gäller just för din fråga.

Del 1:

För att överhuvudtaget bli tvångssatt på ett så kallat behandlingshem eller vårdhem när man är omyndig, krävs att man ska ha begått ett brott och att det i rätten blivit bestämt att man ska behandlas med sluten ungdomsvård istället för att hamna i fängelse, om brottet som begåtts har att göra med mentala problem eller drogmissbruk (3§ LVU).

Om man inte har begått ett brott av dessa slag, kan ingen tvinga en till ett behandlingshem. Ett exempel på brott kan vara narkotikabrott - det räcker med att man som 17 åring intar alkoholhaltiga drycker eller narkotikaklassade preparat för att kunna dömas till sluten ungdomsvård som följd. Ett annat exempel är att man misshandlar någon på grund av att man har en mental sjukdom och inte var sig själv vid tillfället - då kan man bli dömd till sluten ungdomsvård som följd.

För övrigt, kan man frivilligt välja att vårdas på ett behandlingshem om man anser att man lider av någon form av missbruk. Observera att detta måste ske frivilligt.

Del 2:

Myndigheter kan tvångsomhänderta barn och ungdomar under 18 år om de anser att miljön som barnet befinner sig i är olämplig på grund av olika anledningar, exempelvis om föräldrarna är drogmissbrukare eller misshandlar barnet fysiskt eller psykiskt (2§ LVU). Man kan då som barn hamna hos en så kallad fosterfamilj på obestämd tid, men som längst tills man fyller 18 år och är myndig.

Del 3:
För att besvara din fråga, är det ingen som kan tvinga 17 åringen in på ett behandlingshem enbart på grund av den anledningen att hen inte vill flytta hem. Däremot har hens föräldrar fortfarande vårdnaden om hen tills hen fyller 18 år, och föräldrarna kan vända sig till sociala myndigheter för att få hjälp med situationen, på samma sätt som 17 åringen kan vända sig till sociala myndigheter för att få hjälp om hen inte vill bo hemma hos sina föräldrar på grund av olika anledningar. Det är viktigt att komma ihåg att socialtjänsten är där för att hjälpa individer.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare