Kan man skriva ett nytt testamente?

Jag är ensamstående utan bröstarvingar och har skrivit ett testamente till förmån för mina tre kusiner. Nu har en av dem avlidit. Eftersom jag inte vill att denna kusins barn ska dela min kvarlåtenskap med mina två andra kusiner undrar jag om jag kan skriva ett nytt testamente?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om testamenten hittas i ärvdabalken.

Kan du skriva ett nytt testamente?
Det korta svaret på frågan är ja, du kan skriva ett nytt testamente.

Det första du måste göra är att återkalla de nu gällande testamentet. Du kan när som helst återkalla ditt testamente. Det kan göras genom att testamentet förstörs, exempelvis kan du riva sönder det. Du kan också återkalla testamentet på något annat sätt som otvetydigt visar att testamentet inte längre utgör din yttersta vilja (10 kap 5 § ärvdabalken). Det enklaste är att riva sönder testamentet så att det inte finns några tvivel om att du återkallat det.

När ditt nuvarande testamente är återkallat så kan du upprätta ett nytt. Det är viktigt att de nya testamentet uppfyller alla formkrav som gäller för testamenten. Testamentet ska vara skriftligt och det ska undertecknas av dig i närvaro av två vittnen. Vittnena ska med sina namnteckningar bestryka din namnteckning och att handlingen är ett testamente. Vilka som inte får vara vittnen framgår av 10 kap 4 § ärvdabalken.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare