FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt26/05/2018

Kan man skriva en fullmakt till en tredje förälder angående sitt barn?

Vi är tre vuxna som tillsammans har uppfostrat ett barn sedan hen föddes. Barnet går nu i grundskolan. Två av oss vuxna är barnets juridiska föräldrar samt hens vårdnadshavare. Då vi alla redan delar lika på det praktiska ansvaret för barnet skulle vi också vilja dela lika på vårdnaden, men det är inte möjligt enligt lagen. På grund av t.ex. jobb eller sjukdom finns det tillfällen då ingen av vårdnadshavarna är tillgänglig för att företräda barnet, skriva under på papper osv. Kan vårdnadshavarna skriva en fullmakt för att tillåta även den tredje föräldern att agera som vårdnadshavare? Vilka begränsningar finns det? Hur länge kan en fullmakt gälla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du säger är det inte möjligt att ett barn har mer än två vårdnadshavare. Detta beror på att man är orolig över att detta kan komma och drabba barnet och inte tillfredsställa den viktiga principen om barnets bästa. Se 6 kap. 2 a § föräldrabalken. Ett exempel som man menar kan uppstå är att barnet hamnar i en vårdnadstvist mellan tre personer och sedan då också tvingas bo på tre olika ställen.

En fullmakt där en tredje person kan stå i vårdnadshavarens ställe går dock alldeles utmärkt att utforma, se 10 § avtalslagen. Det är vårdnadshavarna som ska fatta alla beslut som för barnet kan ha betydelse, det är således viktigt att båda vårdnadshavarna samtycker till en sådan fullmakt. Se 6 kap. 11 § och 6 kap. 13 § föräldrabalken. Lämpligt är att upprätta en skrift med rubriken vårdnadsfullmakt. I fullmakten är det viktigt att skriva precis det fullmakten ska gälla, det vill säga vad den tredje föräldern ska ha rätt till. Utöver detta ska namn och personnummer finnas med på vilket barn det gäller samt på vem fullmakten ska gälla för. Båda vårdnadshavare måste som sagt samtycka och då givetvis också skriva under.

En fullmakt kan gälla tillsvidare eller för en viss tid. Önskar man att fullmakten endast ska gälla för en viss tid är det viktigt att skriva det. I annat fall löper en skriftlig fullmakt tills dess fullmakten tas tillbaka av den som gett fullmakten alternativt förstörs, se 16 § avtalslagen. När barnet fyller 18 år har vårdnadshavarna inte längre rätten att besluta om barnets personliga angelägenheter och även i detta läge slutar då också en fullmakt att gälla.

Om du önskar hjälp med att upprätta en fullmakt kan du ta kontakt med en av våra jurister, du kan boka en tid här.

Hoppas att detta svar var till din hjälp. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare