FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/09/2018

Kan man skriva en framtidsfullmakt om man är sjuk och vad händer om fullmaktshavaren dör?

Hej!

Jag har en fråga angående framtidsfullmakt. Jag har läst in mig en del på det men har två frågor:

1.

Om en person fått diagnosen demens, innebär det då att han/hon inte längre kan skriva en framtidsfullmakt? De som bevittnar ska ju intyga att personen är vid sina fulla sinnen.

2.

Vad händer om fullmaktstagaren dör men den oförmögne fullmaktsgivaren lever?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

På din första fråga så är mitt initiala svar nej, om personen är diagnostiserad med demens så är hen inte behörig att skriva på en fullmakt. Däremot kan detta tas upp i en tingsrätt som får avgöra, eventuellt med hjälp av ett läkarutlåtande att hen ändå skulle kunna vara behörig att skriva på en sådan fullmakt om hen bevisligen är vid sina sinnes fulla bruk. Skulle det inte finns möjlighet för personen att skriva en framtidsfullmakt så kan det behövas utses en god man som förvaltar och hjälper till med den sjukes tillgångar.

Som svar på din andra fråga - Om fullmaktstagaren dör så finns det ingen möjlighet för fullmaktsgivaren att utge en ny fullmakt. Därför så är det extra viktigt att gardera sig för det oväntade. Genom att i fullmakten skriva vem som skulle ta över om den första fullmaktshavaren dör så kan man skydda sig mot att hamna i en sits där man måste ta hjälp av en god man eller där man måste gå utanför familjen.

När ni skriver en framtidsfullmakt så kan det alltid vara en bra idé att ta hjälp av en jurist vid skrivandet för att det ska blir rätt och riktigt enligt konstens alla regler.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare