Kan man på något vis häva testamente eller äktenskapsförord?

Kan man på något vis häva en bouppteckning? En maka och en make skriver ett testamente och äktenskapsförord 1 månad innan makan avlider. Makan vart svårt sjuk döende i cancer när dessa handlingar skrevs. Och dessutom bevittnades utav makens föräldrar. Särkullbarnen har såldes redan godkännt innebörden utav testamentet. Ett av särkullbarn bevittnar om att hen hört sin mor säga att hon inte förstår va hon ska skriva på och att maken bara är arg hela tiden. Under denna tid va makan påverkad av morfin och andra tyngre mediciner. Går det att ogilla en bouppteckning/testamente i efterhand?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningvis bör det klargöras att det faktum att testamente eller äktenskapsförord upprättats kort innan dödsfall inte påverkar avtalens giltighet. Däremot finns det ogiltighetsgrunder för både testamente och äktenskapsförord, vilka även är utgångspunkten för mitt svar.

Ogiltighetsgrunder och klandertalan för testamente

För att ett testamente ska uppfylla formkraven, och därmed vara giltigt, ska det skriftligen undertecknas inför två närvarande vittnen (10 kap. 1 § ärvdabalken, ÄB). Båda vittnena ska även underteckna testamentet vid medvetande om att det är fråga om ett testamente (10 kap. 2 § ÄB). Vidare får vittnena inte heller bland annat vara föräldrar eller svärföräldrar (10 kap. 4 § ÄB). Om formkraven inte uppfylls är testamentet ogiltigt (13 kap. 1 § ÄB)

Den som anser att testamentet inte är giltigt kan klandra testamentet genom en ogiltighetstalan. Detta ska göras inom sex månader från att ni (arvingar) blivit delgivna testamentet (14 kap. 5 § ÄB). Viktigt att notera här är att en arvinges klandertalan endast omfattar dennes del av arvet. Varje arvinge måste således klandra testamentet för sin del av arvet. Om endast en av flera arvingar väcker klandertalan kan testamentet ogiltigförklaras i förhållande till den ena arvingen men vara giltigt i förhållande till resterande arvingar. När det gäller formkrav faller det på testamentstagaren att bevisa att testamentet upprättats i enlighet med formkraven. Gällande övriga ogiltighetsgrunder faller bevisbördan på den arvinge som klandrar testamentet.

Eftersom talan ska väckas inom sex månader är det inte längre möjligt att hävda att testamentet är ogiltigt efter tidens utgång. På detta sätt kan testamentet alltså bli giltigt om inte arvingen väcker talan om klander.

Testamente kan även ogiltigförklaras om personen varit påverkad av tillfällig eller permanent psykisk störning vid testamentets upprättande (13 kap. 2 § ÄB) eller om denne utsatts för obehörig påverkan alternativt upprättat testamentet under motivvillfarelse (13 kap. 3 § ÄB).

Ogiltighetsgrunder och ogiltigförklaring av äktenskapsförord

Äktenskapsförord är giltigt om det undertecknas skriftligen av båda makarna (7 kap. 3 § äktenskapsbalken)

Äktenskapsförord är ett avtal och ska alltså ske frivilligt utan att någon till exempel blivit tvingad att skriva under äktenskapsförordet. Om det således kan bevisas att maken lurats att underteckna förordet, vilket kan ha förekommit i detta fall, kan ogiltigförklarande yrkas i enlighet med 30 § avtalslagen. Om det kan bevisas att samtycke inte funnits utan att tvång skett ska det även kunna ogiltigförklaras genom 28 § avtalslagen. Detta kräver emellertid att det funnits tvång som utövats antingen genom våld mot person eller hot som utgör trängande fara, vilket inte verkar vara fallet här.

Sammanfattningsvis kan testamentet klandras inom sex månader från upprättandet av testamentet. Detta eftersom föräldrarna till makan varit vittnen. Vidare finns möjlighet att klandra på grund av annat, till exempel motivvillfarelse eller på grund av medicineringen enligt ovan - detta är emellertid inte nödvändigt eftersom klandertalan ska kunna ske fullt ut med anledning av att vittnena utgörs av föräldrarna. Vidare kan det finnas en möjlighet för ogiltigförklaring av äktenskapsförordet genom hänvisning till 30 § avtalslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare