FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/04/2021

Kan man kräva tillbaka pengar efter avslutat äktenskap?

Min pojkväns exfru fick ett arv medans de var gifta som hon valde att till största delen använda till deras gemensamma räkningar. Nu när de är skilda så påstår hon att hon har rätt att få tillbaka de pengarna. De var inte en enskild egendom och de ingår inte i bodelningen så om jag fattar saken rätt så har hon då inte rätt att få tillbaka de pengarna (hon vill alltså att min pojkvän betalar dom till henne).

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

För att kunna besvara din fråga kommer vi behöva använda oss av äktenskapsbalken (ÄktB). Där framgår det att vid en bodelning ska parternas giftorättsgods delas lika på hälften (9 kap. 1 § ÄktB). Det som inte ingår vid en bodelning är parternas enskilda egendom. Denna egendom kan ha gjorts enskild på olika sätt, exempelvis genom arv med villkor (7 kap. 2 § ÄktB). Bodelningen sker vidare med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag få talan om äktenskapsskillnad väcktes, även kallad den kritiska tidpunkten (9 kap. 2 § ÄktB). Egendom som funnits innan talan om äktenskapsskillnad väcktes ska därför räknas med.

Jag förstår det som att pengarna hon fick i arv inte innehöll något villkor om att det skulle vara enskild egendom. Mot bakgrund av det kan inte någon fråga om så kallad surrogation aktualiseras, innebärande att viss egendom ska träda istället för annan. Arvet som hon fick har därför ansetts utgöra deras gemensamma egendom. Din partners exfru kan därför inte i efterhand kräva tillbaka dessa pengar såvida de inte framgår i något avtal mellan dem, exempelvis i ett äktenskapsförord.

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare