FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt09/03/2017

Kan man kräva oväntade vinstpengar trots att man blivit utköpt?

Min före detta sambo köpte ut mig från vår gemensamma lgh. Den blev såld nu och vinsten blev mycket större än vad vi tänkte. Avtal om utköp skrevs, men kan jag begära mer pengar i efterhand då vinsten blev så stor som den blev?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan dessvärre inte komma i efterhand och begära mer pengar i och med att ni tidigare avtalat om vilken summa din f.d. sambo skulle köpa ut dig för. Du har blivit utköpt enligt det ingånga avtalet och så länge ni inte har avtalat om att du ska få del av en eventuell vinst när din f.d. sambo väl säljer bostaden, har du inte rätt till det.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare