Kan man hindra någon från att gå på en begravning?

Bort adopterad - 60 talet. Bra kontakt med fosterföräldrar mellan biologisk mamma under alla år. Varje vecka dom senasta 10 år sedan min biologiska mor varit sjuk,har jag haft kontakt. Nu gick mamma bort. Vet ja inte är arvsberättigad. Men nu ställdes en dödsannons ut utan mitt namn! Dessutom kar mina "mostrar" förbjudit mej deltaga på min biologiska mammas begravning!! Varför vet jag inte. Har inte kriminell bakgrund. Inget i belastningsregistret. Försökt kontakta för varför!? Men inget svar! Kan dessa människor förbjuda mej att ta farväl på ett respektfullt sätt i kyrkan/kapell?? Tacksam för snarst svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag beklagar din situation. Om begravningen är kyrklig, alltså hålls i en kyrka eller i ett kapell, kan man aldrig förbjuda någon att komma dit. Det är inte tillåtet att låsa dörrarna exempelvis eller att stoppa någon från att komma in. Om man håller en privat eller borgerlig begravning på en annan plats har man dock rätt att hålla begravningen privat och då bestämma vilka som får komma.

Svaret på din fråga beror alltså på om det är en kyrklig begravning eller inte. Om så är fallet kan personerna inte stoppa dig från att delta. Om de annonserat om begravningen och angett en tid talar även det för att folk får komma. Om du redan nu vet att begravningen kommer hållas i en kyrka/kapell kan ingen hindra dig från att delta.

Om du har fler frågor får du gärna återkomma!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare