FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/10/2021

Kan man häva ett bodelningsavtal?

Hej.

Hur får man ett bodelningsavtal hävt? Mitt ex har inte på 1,5 år gjort enligt avtalet, kan detta hävas och hos vem gör man de? Om man får de hävt, gäller de inte alls? Och nytt ska skrivas?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB), sambolagen (SamboL), avtalslagen (AvtL) och rättegångsbalken (RB).

Eftersom det inte framgår några specifika uppgifter om er situation av din fråga kommer jag svara vad som gäller allmänt för bodelningsavtal.

Bodelningsavtal

Efter en bodelning ska ett bodelningsavtal upprättas. Detta gäller oavsett ni om varit gifta eller sambor. Avtalet ska upprättas av makarna eller samborna gemensamt, och båda ska skriva under det (9 kap. 5 § ÄktB och 20 § SamboL). Bodelningsavtalet utgör ett avtal. Ett avtal kan endast hävas om parterna är överens om det, eller om någon ogiltighetsgrund föreligger. Sådana ogiltighetsgrunder är till exempel om avtalet upprättats under hot eller tvång (3 kap. AvtL). Du kan alltså inte häva ett bodelningsavtal för att ditt ex inte uppfyller sina förpliktelser.

Vad kan du göra?

Om ditt ex inte uppfyller sina förpliktelser som ni kommit överens om i bodelningsavtalet är detta ett kontraktsbrott. Det du kan göra är att väcka en fullgörelsetalan hos din närmsta tingsrätt, alltså stämma ditt ex, och yrka att ditt denne ska fullgöra de förpliktelser ni kommit överens om (13 kap. 1 § RB). Om tingsrätten dömer till din fördel kan domen ligga till grund för till exempel att Kronofogden ska kunna driva in om ditt ex är skyldig dig pengar.

Det finns bra information på Sveriges Domstolars hemsida om hur man går tillväga för att väcka talan i domstol. Du kan läsa om det här.

Om du vill ha mer information är du självklart välkommen att ställa en ny fråga.

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare