Kan man göra sina föräldrar arvslösa?

Man kan ju testamentera bort sitt syskon men inte sina bröstarvingar, men kan man testamentera bort sina föräldrar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige är det endast sina barn (bröstarvingar) som man inte kan göra arvlösa, se 7:1 Ärvdabalken. Alltså kan man göra sina föräldrar arvlösa. För att dina föräldrar inte ska få ta del av din kvarlåtenskap vid en eventuell bortgång krävs det dock att du skriver ett testamente där du anger hur du vill fördela din kvarlåtenskap. Här finns det inga begränsningar (förutom dina barns arvsrätt), utan du anger hur du vill fördela din kvarlåtenskap.

För att ett testamente ska vara giltigt måste det uppfylla vissa formkrav, dessa hittar du i 10 kap. Ärvdabalken.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har vidare funderingar är du välkommen att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare