FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/03/2022

Kan man göra polisanmälan efter flera år?

Hejsan undrar angående en fråga om våld i nära relationer.

Jag har inte anmält eller något angående detta då jag aldrig vågat när jag var yngre och knappt vet var man ska börja med allt.

Men tänker finns de någon viss tid efter som det längre inte är giltigt att ta upp något då de vart 2013-2014 nån gång som de senast uppstod. Och kan man få skadestånd eller dylikt på grund av det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du dels undrar över om de händelser du blev utsatt för flera år sedan fortfarande går att anmäla, dels om du har rätt till skadestånd på grund av det du blev utsatt för. Jag kan börja med att säga jag inte kan ge dig ett exakt svar på dessa frågor eftersom det behövs mer information om dessa händelser, exempelvis om det var fysiskt och/eller psykiskt våld. I mitt svar kommer jag därför prata mer allmänt om vad som gäller för brott som begicks för länge sedan i tiden och om när brott preskriberas.

Vad innebär det när ett brott preskriberas?

Det finns något som kallas för preskriptionstid. Det är den tid som åklagaren har på sig att väcka åtal för ett brott som har begåtts för att målet ska kunna gå till domstol och gärningsmannen dömas för brottet. När ett brott preskriberas betyder det att den som har begått brottet inte längre kan ställas till svars för det. Preskription för brott regleras i 35 kap Brottsbalken (BrB) och vid vilken tid ett brott preskriberas beror på hur långt straffet för brottet är.

Är det möjligt att de händelser du blev utsatt för har blivit preskriberade?

Våld i nära relation utgör inget specifikt brott utan beroende på vilken typ av våld du har blivit utsatt för kan dessa utgöra olika brott. Om du blev utsatt för fysiskt våld utgjorde detta troligen misshandel, 3 kap 5 § BrB. Den som begår misshandel av normalgraden kan dömas till fängelse i högst två år, och då gäller att brottet preskriberas efter fem år, (35 kap 1 § 2 p BrB). Den som begår grov misshandel kan dömas till fängelse i högst sex år (3 kap 6 § BrB) och då gäller att brottet preskriberas först efter tio år (35 kap 1 § 3 p BrB). Vid bedömningen av om brottet är att anse som grovt ska särskilt beaktas om gärningsmannen använde sig av ett livsfarligt tillhygge eller om gärningsmannen tillfogat svår kroppsskada. Eftersom de senaste händelserna skedde runt 2013-2014 har det gått ungefär åtta år och om händelserna avser fysiskt våld behöver det därmed röra sig om så pass grovt våld att det är att anse som grov misshandel för att personen idag ska kunna dömas för detta.

Psykiskt våld är inget brott som är explicit uttryckt som ett särskilt brott, men det skulle kunna falla in under grov fridskränkning (4 kap 4 a § BrB). För att det ska röra sig om grov fridskränkning ska gärningsmannen begå någon form av vålds-, frids- eller sexualbrott och dessa gärningar ska ingå i ett led av upprepade kränkningar av en närstående eller tidigare närstående person. Den som begår grov fridskränkning kan dömas till fängelse i högst sex år och det betyder att brottet preskriberas först efter tio år, (35 kap 1 § 3 p BrB)

Kan du kräva skadestånd?

Även om brottet rent straffrättsligt skulle vara preskriberat kan du i ett civilrättsligt mål väcka skadeståndstalan mot den som utsatt dig för brottet. Den allmänna preskriptionstiden för en fordran är tio år ( 2 § preskriptionslagen) vilket betyder att du har tio år på dig att göra gällande skadeståndsanspråk från det att du orsakats skadorna. Du kan få skadestånd för bland annat psykiskt och fysiskt lidande (2 kap 1 § skadeståndslagen och 5 kap 1 § skadeståndslagen). Personen måste inte ha blivit dömd för brottet för att du ska få rätt till skadestånd utan det är tillräckligt att personen har begått brottet.

Sammanfattningsvis är det väldigt svårt för mig att ge dig ett säkert svar på om personen som utsatt dig för detta skulle kunna straffas för det efter dessa år då det kräver mer information om vilken typ av våld som användes, allvarlighetsgrad osv. Att ett brott skulle vara preskriberat utgör dock aldrig ett hinder för att anmäla brottet. Om du skulle vilja göra en polisanmälan kan du läsa mer här på polisens hemsida hur man bör gå tillväga.

Om du behöver stöd och hjälp kan du även kontakta Brottsofferjouren via telefonnumret 116 16 eller deras chatt. Du behöver inte ha gjort en polisanmälan för att kunna prata med Brottsofferjouren.

Jag hoppas att jag har kunnat ge dig svar på dina frågor och om du undrar något mer är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare