FrågaÖVRIGTÖvrigt30/06/2022

Kan man göra något rättsligt mot felanmält Instagramkonto

Här är situationen: Man har haft ett Instagram-konto med 1.5 miljoner följare där man publicerade andras konst (likt ett konstgalleri), såklart men deras tillstånd och även betalt, men så har någon som viljat få sitt konto raderat anmält inläggen för upphovsrätt och låtsats vara konstnären i fråga med en fejkmejl för att anmäla till Instagram. Det går inte heller att kontakta Instagram för de ber en kontakta den som anmält (men det var felaktiga anmälningar) som sedan ledde till att Instagram tog bort kontot. Detta gäller mig, jag förlorade mitt Instagram-konto 2016 och har än idag inte kunnat få tillbaka det fastän jag inte gjorde något fel. Jag fick också hotmejl från personen som anmälde. Min fråga är egentligen om det finns något att göra åt saken eller måste jag acceptera att jag inte kommer få tillbaka mitt konto, fastän jag aldrig gjorde något som stred mot Instagrams villkor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad gäller att få tillbaka ditt Instagramkonto så ligger det helt hos Instagram. Vägrar de hjälpa dig så finns det inget du kan göra åt saken.

Personen som anmälde kontot kan ha begått något brott, t.ex. hot genom de mail som skickats. Du skulle kunna anmäla personen till polisen och hoppas att en åklagare tar saken till domstol. Det är dock inget som direkt kommer hjälpa dig och det är inte säkert att något faktiskt händer.

Jag beklagar att jag inte kunde vara till större hjälp. Mitt råd är att försöka lösa det genom kontakt med Instagram men förstår att du säkert försökt med detta länge nog.

Adam WinqvistRådgivare