Kan man göra ett testamente på egen hand i sitt eget hem?

Jag undrar hur vi ska gå tillväga för att min farbror ska kunna få ett testamente genomförbart, helst på egen hand i hemmet, då han inte kan komma någonstans pga svårigheter med att gå, och även problem med skrivande pga stroke. Är det möjligt att vi kan göra detta själva?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring testamente och upprättandet av ett sådant hittar vi i Ärvdabalken (ÄB).

Man kan själv upprätta ett testamente, det är dock viktigt att tänka på att det finns vissa formkrav som måste följas för att testamentet ska anses vara giltigt (10 kap. 1 § ÄB):

1. Testamentet ska vara skriftligt och undertecknat av testatorn

2. Två vittnen måste samtidigt närvara vid undertecknandet – dessa får inte vara under 15 år och inte vara släkt med testatorn eller arvtagare (10 kap. 4 § ÄB)

Utöver ovannämnda formkrav är det viktigt att man skriver så tydligt som möjligt vad man vill åstadkomma för att få igenom sin vilja i testamentet – detta för att undvika eventuella oklarheter.

Eftersom att det kan vara svårt att själv skriva testamente så har ni alltid möjligheten att boka en tid med någon av våra duktiga jurister för att få hjälp med att utforma testamentet, så att ni är säkra på att det blir juridiskt korrekt och får den verkan ni faktiskt har tänkt er. Det finns nämligen en möjlighet att hålla möten på telefon eller via Skype vilket kan underlätta för er eftersom att din farbror har svårigheter med att gå.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Natascha Beck HansenRådgivare