Kan man göra ett syskonbarn arvslös?

Hej! Jag & mina syskon är legala arvingar till en moster som dog 2007 & hennes man dog december 2022 nu finns ett testamente att en person ska ärva egendomen alla försäkringar, får man göra det mot oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Ärver syskonbarn?

I första hand är det den avlidnes barn som ärver (2 kap. 1 § ärvdabalk). Om det inte finns några barn går arvet till den avlidnes föräldrar. Är föräldrarna avlidna fördelas arvet på den avlidnes syskon, och om även dessa är avlidna fördelas arvet på den avlidnes syskonbarn (2 kap. 2 § ärvdabalk).

Enligt förutsättningarna i din frågeställning är ni syskonbarn legala arvingar till er moster och är berättigade till arv såvida er moster inte skrivit ett testamente som förutsätter annat vilket i detta fall skett.

Vem kan göras arvslös?

Alla förutom bröstarvingarna (ens barn, barnbarn osv) kan göras arvslösa genom ett testamente. Barn har en laglott som utgör ett hinder för arvlåtaren att lämna barnet arvslöst (7 kap. 1 § ärvdabalk). Laglott är den del som en bröstarvinge alltid kan kräva att få som arv. Laglotten är alltid hälften av arvslotten och arvslotten är den del som en bröstarvinge har rätt till om det inte finns något testamente.

Ett sådant skydd finns däremot inte för syskonbarn vilket betyder att din moster får testamentera bort all hennes egendom. Förutsatt att testamentet är upprättat enligt de formkrav som finns är alltså handlingen tillåten.

Hoppas detta besvarade din fråga!

Emelie SalehiRådgivare