FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/09/2019

Kan man gallra anmärkning i belastningsregistret i förtid?

Hej!

Åkte för ca 3 år sedan fast på fyllan med 0,75 gram kokain på krogen. Fick följa med till polisstationen och kommer inte ihåg om jag fick kissa eller om det var blodprov som utfördes. Hur som helst så erkände jag till mitt brott och fick sedan min dom. "Villkorlig dom" för narkotikabrott blev straffet.

Detta finns nu i mitt belastningsregister och i hela 10 år. Finns det något sätt att få det förmildrat eller ändrat efter ex antal år eller ska mitt fyllemisstag behöva förstöra en stor del av min framtid?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge ett brott står kvar i belastningsregistret är beroende av vilken påföljd personen i fråga har dömts till, vilket framgår av lag om belastningsregister (här). Döms man till skyddstillsyn eller villkorlig dom gallras uppgiften tio år efter domen, förutsatt att man är över 18 år vid tillfället för brottet, se 17 § p.4 (här). Eftersom du skriver att åkte fast på krogen antar jag att du var över 18 år vid tillfället för brottet. Det stämmer alltså att dina uppgifter kommer finnas i belastningsregistret i 10 år.

Huvudregeln är att det inte går att få sin påföljd gallrad i förtid. Uppgifter gallras nämligen endast i förtid om en domstol undanröjer domen som ligger till grund för anmärkningen, om en åklagare i vissa fall återkallar en åtalsunderlåtelse eller straffvarning, eller om personen i belastningsregistret avlider, se 16 § (här).

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare