Kan man föreskriva i testamente att en gåva inte ska vara förskott på arv?

Hej

Min far och hans fru har ett äkta testamente där det står att inga gåvor ska vara förskott på arv . Innbär det att om någon ger tex 100 000 kr till ett av barnen (särkullebarn) så ska det ej räknas med i arvet om någon går bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om testamenten finns i ärvdabalken (ÄB).

Huvudregeln är att en gåva till en bröstarvinge ska ses som förskott på arv om inget annat är föreskrivet (6 kap. 1 § ÄB). Enligt praxis finns inga formkrav för hur en vilja att en gåva inte ska vara förskott på arv ska uttryckas. Det räcker att det tydligt framgår att arvlåtaren inte menar att gåvan ska avräknas på arvet. Detta kan framgå till exempel genom ett testamente.

Om det tydligt framgår att avsikten med en gåva inte är att det ska vara förskott på arv ska gåvan alltså inte räknas av från det framtida arvet.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare