Kan man föreskriva att endast en del av en gåva ska vara förskott på arv?

Kan en gåva vara delvis förskott på arv och delvis inte förskott på arv?

Antag att man i ett gåvobrev där en fastighet ges till en bröstarvinge skriver att "gåvan ska räknas som förskott på arv till ett värde av 500000 kr." Där fastigheten är värd mer än 500000, men det exakta värdet är okänt och inte nämns i gåvobrevet, och man menar (men inte skriver) att den ospecificerade del av värdet som överstiger 500000 inte ska vara förskott på arv.

Ett syfte med detta är att frågan om fastighetens rätta värde inte ska behöva komma upp vid arvskiftet.

Fungerar det att formulera sig så? Eller gör det bara läget mer oklart?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av arvsrättslig karaktär och regleras främst i ärvdabalken (ÄB).

Förskott på arv

Huvudregeln är att gåva till bröstarvingar räknas som förskott på arv om inget annat framgår (6 kap. 1 § ÄB). Om man i en handling, exempelvis i ett gåvobrev, skriver att det ska räknas som förskott på arv endast till viss del är det detta som gäller. I gåvobrevet kan man även som du föreslår skriva att bara ett visst belopp av gåvan ska vara förskott på arv eller att ett visst belopp inte ska vara förskott på arv.

Den dödes tillgångar

Vid bouppteckningen som görs efter dödsfallet kommer den dödes tillgångar att nedtecknas på ett papper och värderas (20 kap. 4 § ÄB). Även om en värdering inte görs när gåvobrevet skrivs kommer alltså en värdering av fastigheten göras i samband med bouppteckningen. Om man då i gåvobrevet skrivit att 500 000 kr ska räknas som förskott på arv och fastigheten är värd 1 miljon kr kommer alltså de andra 500 000 kr att inte räknas som förskott på arv om personen fått hela fastigheten som gåva. Man kan alltså inte kringgå en värdering av fastigheten genom att i ett gåvobrev skriva att endast en viss summa pengar ska räknas som förskott på arv.

Sammanfattning

Det går bra att skriva att en viss del av gåvan inte ska vara förskott på arv. Dock kommer fastigheten att värderas vid bouppteckningen och det går inte att komma undan genom att i gåvobrevet inte skriva något specificerat värde på fastigheten.

Hoppas detta var till hjälp för dig. Behöver du hjälp med att upprätta ett gåvobrev kan du ta hjälp av vår avtalstjänst, den hittar du här.

Linn LindelöfRådgivare