Kan man förbjuda besökare vid kvarsittningsrätt?

Hej!

När det gäller kvarsittningsrätt (där båda parter äger bostaden), kan den förlorande parten förbjuda någon utomstående att befinna sig i huset? I detta specifika fall handlar det om en fru som vill skiljas pga att hon blivit kär i någon annan. Hon har ansökt om kvarsittningsrätt med motiveringen att barnen bör bo med henne och att hon ämnar överta huset (trots att det är ekonomiskt omöjligt för henne). Om hon skulle beviljas detta, har maken rätt att neka hennes nya pojkvän att komma in i huset? (Maken äger fortfarande halva huset).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om äktenskapsskillnad finns i äktenskapsbalken (ÄktB). I mål om äktenskapsskillnad får domstolen under betänketiden besluta vem av makarna som ska ha rätt att bo kvar i makarnas gemensamma bostad, dock längst tills att bodelning har skett (14 kap. 7 § första stycket p1 ÄktB). Den av makarna som domstolen bestämmer att får bo kvar i makarnas gemensamma bostad har rätt att använda även den andra makens bohag som finns i bostaden. Den make som inte får bo kvar i bostaden är skyldig att genast flytta därifrån (14 kap. 8 § ÄktB).

För kvarsittningsrätten spelar det ingen roll vem som äger bostaden, det avgörande är vem som har störst behov av den. Detta avgörs ofta mot bakgrund av sociala skäl, exempelvis om det finns barn med i bilden. Om kvinnan som du nämner i din fråga får kvarsittningsrätt har hon rätt att bo kvar och använda såväl bostaden som bohaget. Mannen måste genast flytta därifrån. Fram till bodelningen har mannen inte rätt att vistas som han vill i bostaden, även om han äger den helt eller delvis. Likaledes kan han inte bestämma huruvida kvinnans nya pojkvän får komma in i huset eller ej.

Hoppas du fått svar på din fråga

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare