Kan man få ut smycken i arv med muntligt avtal?

Hej! Min mormor dog 2017 och hon pratade om ge mig och mina tre syskon sina smycken när hon dog. Men när hon dog så förlorade vi all kontakt med hennes man och han hade sålt allt hon ägde för att gifta sig med någon ny bara några månader efter hon dog.

Vi hade inget skriftlig avtal med henne men vi fick inget alls förutom ett dåligt avsked. Min fråga är om vi kan få ut smyckena?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att ett testamente ska vara giltigt gäller att det sker skriftligt, med undertecknande och detta med två vittnen (10 kap 1 § ärvdabalken). Det är alltså tyvärr inte möjligt att rikta anspråk mot dödsboet med hänvisning till muntliga löften eller liknande.

Mitt råd till dig är att komma ihåg dessa krav då du eller någon släkting funderar på att se till att viss egendom tillfaller en viss person vid ett dödsfall

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Fredrik AnstrinRådgivare