Kan man få tillbaka sitt körkort efter en drograttfylla?

Återkallat körkort för drograttfylla år 2006 kan jag få det Tillbaks?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över ifall du kan få tillbaka ditt körkort som återkallades år 2006 på grund av en drograttfylla. För att svara på din fråga kommer jag använda mig av körkortslagen (förkortas KKL).

Kan jag få tillbaka mitt återkallade körkort efter drograttfylla?

När man fått sitt körkort återkallat på grund av en drograttfylla så måste man ansöka om ett nytt körkortstillstånd för att få tillbaka körkortet. Om du inte ansöker om ett nytt körkortstillstånd kan du alltså inte få tillbaka körkortet alls.

Efter ett trafikbrott där körkortet återkallas får en s.k. spärrtid, för drograttfylla är spärrtiden i regel ett år. Tidigast sex månader innan spärrtiden går ut kan du ansöka om ett nytt körkortstillstånd. Nu har det i ditt fall gått väldigt lång tid sedan spärrtiden om ett år gick ut så beaktat tiden kan du nu ansöka om ett nytt körkortstillstånd.

Med andra ord måste du alltså ansöka om ett nytt körkortstillstånd hos Transportstyrelsen för att ha en möjlighet att få tillbaka ditt körkort.

Ansökan om nytt körkortstillstånd

Det är sedan Transportstyrelsen som beslutar om körkortstillstånd efter en ansökan. Beviljas din ansökan om körkortstillstånd kommer Transportstyreslen att skicka ut en blankett till dig som du måste fylla i och skicka tillbaka för att ett nytt körkort ska kunna tillverkas. Får du avslag på din ansökan om körkortstillstånd så måste du ta om körkortet. Att ta om körkortet innebär att du måste ta nytt kör- och teoriprov.

Det är även Transportstyrelsen som beslutar om vilka villkor som gäller för att få ett körkortstillstånd (7 kap. 2 § femte punkten KKL). Kort kan sägas att ett körkort endast meddelas till den som anses vara en lämplig förare, här tar man hänsyn till om personen är tillförlitlig i nykterhetshänseende eller inte (3 kap. 2 § KKL). När man ansöker om ett körkortstillstånd kan det hända att man blir skyldig att genomgå läkarundersökning, blodprovstagning eller annan liknande undersökning som krävs för prövningen (3 kap. 3 § KKL).

Sammanfattning

Det konkreta svaret på din fråga är alltså att det beror på omständigheterna ifall du kan få tillbaka ditt körkort eller inte. Det du åtminstone måste göra för att ha en chans att få tillbaka körkort är att skicka in en ansökan om körkortstillstånd till Transportstyrelsen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Karin PihlRådgivare