Kan man få förskott på arv?

Vi är fyra syskon. Vår mamma har alzheimers sjukdom. Har vi syskon någon möjlighet att få ut en del av vårat arv från mor tidigare i form av gåva.Hon hade velat det om hon var frisk tror vi. Alla hjälps åt att ta hand om henne och hon bor tryggt på ett vårdhem.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det stämmer att det är möjligt att få ut arv i förskott, men för att undvika eventuella missförstånd och konflikter så rekommenderar jag att ni reglerar förskottet på arv skriftligt genom ett s k gåvobrev.

Vad innebär förskott på arv?

Att få ett förskott på arv innebär att en arvinge antingen får egendom eller pengar innan givaren har avlidit. Följaktligen får mottagaren sitt framtida arv minskat med värdet som förskottet på arvet motsvarar.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Lovisa KleinRådgivare