Kan man få egendom genom testamente som ska vara enskild egendom? Vad händer om testamentstagaren dör innan testatorn och det står i testamentet att sonen till testamentstagaren ska få arvet?

Min svärfar har testamenterat sitt arv som enskild egendom till min man. Vidare har han i testamentet skrivit att min och mannens gemensamma son ska vid min mans bortgång ärva allt.Är det inte upp till mig och min man att avgöra vad som händer med mannens enskilda egendom vid hans bortgång ?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (ÄktB)

Tolkning av omständigheterna och frågan samt kort svar

Din svärfar har testamenterat sitt arv som enskild egendom till din man. Vid din mans bortgång ska er gemensamma son ärva allt. Du tänker att det ska vara upp till dig och din man att avgöra vad som händer med hans enskilda egendom vid hans bortgång.

Jag uppfattar det som att det är två frågor du ställer inom dem omständigheterna. Det ena gäller kring om det är ett giltigt krav hos din svärfar att säga att egendomen måste vara enskild när den tillfaller din man. Den andra är vad som gäller om er son får arvet.

Är det ett giltigt krav från svärfar att säga att egendomen måste vara enskild när den tillfaller din man

Precis som du säger så är det upp till dig och din man att avgöra vad som händer med egendomen mellan er, exempelvis genom att upprätta äktenskapsförord, 7:3 1st 1p ÄktB. Däremot så får en testator (den som skrivit testamentet) säga att egendomen ska vara enskild vid eventuell skilsmässa. Detta framgår i 7:2 1st 3p ÄktB. Det bara giftorättsgods som ingår i en bodelning (10:1 ÄktB), vilket medför att er svärfars pengar inte ska ingå i en eventuell bodelning.

Vad som gäller om er son får arvet

Om din man skulle dö före svärfadern så kommer de aldrig vara i din eller din mans besittning (det vill säga rådighet att göra något). Detta är egendom som din svärfar har och som han vill ge i sitt arv. Om din make dör innan din svärfar så finns aldrig egendomen hos din make utan ska direkt ges till er son.

Boka tid hos oss

Har du mer funderingar kan du alltid ställa ännu en fråga eller boka tid med en av våra jurister (länk).

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare