Kan man få böter om man har två synliga parkeringsskivor?

Hej, fick böter då jag hade 2 parkeringskivor fram i bilen, ena är automatiskt den andra är manuell. Den automatiska är trasig (och har inget batteri) så använder bara den manuella. Har inte fått böter förut frams till nu. Är detta rimligt? Om det är "rätt" gjort av dem skulle jag då kunna parkera bara med min trasiga då den i detta fall räknades som "giltig"? Tack i förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om parkeringsskivor finns i Trafikförordningen. Enligt 3 kap. 49 a § punkt 3 ska skivan placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl synlig och läsbar utifrån. Bestämmelsen i Trafikförordningen kan tolkas på så sätt att det endast ska röra sig om en skiva och att tidsangivelsen på denna ska vara synlig och läsbar utifrån, vilket den inte är om det rör sig om två parkeringsskivor. I ett rättsfall från Högsta domstolen, NJA 2014 s. 755, framgår det att parkeringsskivan inte nödvändigtvis behöver vara placerad så att den är synlig genom vindrutan, utan kravet är att den är “placerad framtill”. När man parkerar med två synliga parkeringsskivor framtill i eller på fordonet anses därför inget av dem giltig då parkeringsvakten inte med säkerhet kan bestämma den korrekta ankomsttiden.

Utifrån den information du presenterat verkar parkeringsbolaget ha agerat korrekt då det fanns två synliga parkeringsskivor placerade framtill i fordonet. Mot denna bakgrund anser jag att det borde vara okej att du använder endast din trasiga automatiska parkeringsskiva så länge det framgår vilken tid du parkerade bilen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare