FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/11/2020

Kan man dömas till påföljd utan att familjen vet om det?

Hej. Har en fråga. Kan en person som är vuxen och få villkorlig dom utan att släkt och föräldrar vet om de. Om brottet inte kräver deras närvaro kan personen dömas till vilkorligt utan föräldrarnas vetskap om den dömda personen vill.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rent teoretiskt är det möjligt att en vuxen person döms till villkorlig dom utan att familjen får reda på det. Det går inte ut någon information till närstående om att någon dömts. Dock så är i stort sett alla handlingar som lämnas in till tingsrätten allmänna handlingar som vem som helst har rätt att ta del av. Det innebär att vem som helst kan begära ut exempelvis stämningsansökan eller själva domen och då få tillgång till materialet och på så sätt få vetskap om det.

Villkorlig dom är en påföljd som i princip fungerar som ett varningens finger till den dömde att inte upprepa brottsligheten. Man får sedan en prövotid på två år och om man begår nya brott under den tiden tas det i beaktan. Villkorlig dom innebär som huvudregel dock inget ingripande i personens vardag genom exempelvis kontakt med Kriminalvården. På så sätt märks det inte av att man blivit dömd till villkorlig dom.

För att sammanfatta är det alltså rent teoretiskt möjligt att dömas för brott till villkorlig dom utan att närstående får reda på det. Dock är de flesta handlingarna offentliga och kan begäras ut, så som exempelvis domen där det framgår att man dömts för brott och vilken påföljd som utdömts. Varje enskild person har alltså möjlighet att få information om domen, men om detta inte eftersöks så är det möjligt att man inte får reda på det.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare