FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/01/2022

Kan man dömas för drograttfylleri om man intar elvanse enligt ordination?

Hej! Jag är tidigare dömd för drograttfylla (2år sedan) och jag har nyligen gjort en vuxen utredning och fick diagnosen adhd. Med detta fick jag medicinen elvanse utskriven och nu undrar jag om jag kan bli åtalad för drograttfylla igen pga att jag äter min medicin trots det att jag följer min ordination från läkaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brottet drograttfylleri regleras i 4 § lagen om straff för vissa trafikbrott.

Var och en som har intagit narkotika och har något narkotiskt ämne kvar i blodet under färden kan som huvudregel dömas för drograttfylleri. Elvanse är narkotikaklassat och träffas således av förbudet.

Det finns dock ett undantag till huvudregeln - förbudet gäller inte om narkotikan har intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination. Du kan alltså inte dömas för drograttfylleri bara på grund av att du har intagit elvanse i enlighet med din ordination och att du till följd av det har narkotiska ämnen i blodet under färden.

Trots att du undantas från totalförbudet kan du ändock dömas för så kallat kliniskt rattfylleri. Kliniskt rattfylleri innebär att föraren är så påverkad av narkotika att det kan antas att hen inte kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Bedömningen grundar sig framförallt på förarens körsätt och hens beteende i övrigt.

Slutsats

Du får köra fordon efter att ha intagit elvanse i enlighet med din ordination såvida du inte är så påverkad att det kan antas att du inte kan framföra fordonet på ett betryggande sätt. Om du inte kan framföra fordonet på ett betryggande sätt kan du alltså trots ordinationen dömas för drograttfylleri.

Med vänliga hälsningar,

Roman SzuterRådgivare