Kan man bryta presumtion för förskott på arv till bröstarvingar?

Hej. Har en fråga angående pengar. Min mor fick trisslotter av mig o hade turen att vinna 1 miljon julen 2017. Vi har en muntlig överenskommlese att vinner vi mycket så ska den andra få oxå. Till en början fick jag 250 000 kr och mina 2 barn 80 000 kr var. Jag har vid ett senare tillfälle fått 250 000 till pga att hon inte vill ha en massa pengar på sitt konto ifall något händer henne. Hennes tanke med det var att mitt syskon som varken mamma eller jag har nån kontakt med inte skulle få ta del av dessa pengar. Problemet blir nu att jag råkade läsa nånstans att dessa pengar kommer räknas som förskott på arv. Mamma är helt förtvivlad o orolig för hon vill absolut inte ge bort något av dessa pengar då hon tycker att de är mina eftersom jag gav lotten o det är jag o mina barn som är hennes enda familj. Går det att göra nåt? T.ex skriva ett gåvobrev? Eller måste hon behöva va ledsen o sorgsen över att hon inte lät mig lösa in lotten... Om de fungerar med gåvobrev skriver man det här isf eller räcker det om man skriver ett brev hemma? Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga är av arvsrättslig karaktär och regleras främst i ärvdabalken (ÄB).

Förskott på arv

Det som arvlåtaren när den är i livet ger till en bröstarvinge presumeras vara förskott på arv (6 kap. 1 § ÄB). Denna presumtion kan dock brytas om man föreskriver något annat. Det man kan göra är alltså att exempelvis skriva ett gåvobrev där det tydligt framgår att det inte ska räknas som förskott på arv. Med bröstarvinge menas arvlåtarens barn eller barnbarn (2 kap. 1 § ÄB).

Laglott

Viktigt att tänka på är att ditt syskons laglott inte kan testamenteras bort eller tas bort genom ett gåvobrev enligt ovan. Detta eftersom ditt syskon kan påkalla jämkning och få ut sin laglott (7 kap. 3 § ÄB). En laglott är halva arvslotten (7 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattning

Gåva till bröstarvingar presumeras vara förskott på arv om inte annat föreskrivs. Även om arvlåtaren inte har någon kontakt med en bröstarvinge kan man inte testamentera/ge bort dennes laglott.

Avslutande råd

Ett gåvobrev kan upprättas på egen hand, men för att vara på den säkra sidan så allt blir rätt kan man använda sig av vår avtalstjänst. Den hittar du här.

Hoppas detta var till hjälp för dig.

Linn LindelöfRådgivare