FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/08/2020

Kan man bli åtalad för olovlig körning när fordonet rullar och motorn är i friläge?

motorn igång i friläge ( inte köra utan att rulla) kan man bli åtalad för olovlig körning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet olovlig körning regleras i trafikbrottslagen. Jag kommer i mitt svar utgå från att du syftar på en bil.

Kan man bli åtalad för olovlig körning när fordonet rullar och motorn är i friläge?

För att dömas för brottet olovlig körning krävs det att du uppsåtligen för ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad till att föra ett sådant fordon (3 § 1 st. trafikbrottslagen).

Med ett körkortspliktigt fordon menas ett fordon som det krävs körkort för att få köra, till exempel en bil. Du ska ha kört bilen utan att ha körkort för bil. Det krävs också att du fört fordonet.

För att du ska anses ha fört fordonet finns tre krav: fordonet ska ha satts i rörelse, fordonet ska manövreras på ett normalt sätt samt att den som satt fordonet i rörelse ska ha gjort det med avsikt. Det innebär att det inte finns något krav på hur fordonet förs, utan det räcker med att fordonet är i rörelse för att kravet på förande ska uppfyllas. Enligt ett rättsfall har en person ansetts vara förande av bil genom att med ratten manövrera en bil som rullar i nedförsbacke utan att motorn är igång (se NJA 1936 s.69).

Det innebär att om du försatt en bil i rörelse med avsikt, så har du fört bilen uppsåtligen. Det gäller även om motorn är i friläge.

Sammanfattningsvis är det möjligt att bli åtalad för olovlig körning om du med avsikt och utan körkort för en bil med motorn i friläge så att den rör sig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare