Kan man bli adopterad oavsett ålder?

Jag blev som 20-åring adopterad av en fosterfamilj, som jag kom till när jag var 6 år. Båda fosterföraldrarna hade dött före 1978. Nu undrar min biologiska mors man om han kan adoptera mig eftersom han saknar arvingar. Han vill att jag skall ha hans kvarlåtenskap. (Min biologiska mor dog 2010.)

Jag är 77 år så för min del saknar det väl mindre betydelse än för mina barn.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om han saknar andra arvingar behöver han inte adoptera dig för att du ska ha rätt att ärva hans kvarlåtenskap. Utan det krävs endast att han upprättar ett skriftligt testamente där hans avsikt att du ska ärva tydligt framgår, att han själv undertecknar testamentet och att två vittnen bevittnar signaturen, 10:1 ärvdabalken. Det bör även anges datum när testamentet skrivs under, 10:2 ÄrvB. Det blir ett mycket lättare tillvägagångssätt för att uppnå samma resultat, att du ska ärva hans kvarlåtenskap, än att han adopterar dig.

Om din biologiska mammas man ska adoptera dig så krävs det att ni ansöker om detta i tingsrätten, 4:12 föräldrabalken. Adoption av vuxna godkänns endast om det finns särskild anledning till adoption med hänsyn till ert personliga förhållande och om adoption i övrigt anses lämplig. Vid bedömningen kommer de se till om din biologiska mammas man uppfostrat dig eller om adoption annars bekräftar en relation som motsvarar den mellan förälder och barn, 4:4 FB. Det finns med andra ord ingen säkerhet för att adoptionen kommer att godkännas av domstolen, därför är att upprätta ett testamente en mycket enklare väg för att du ska kunna ärva hans kvarlåtenskap.

Hoppas detta var svar på din fråga,

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare