Kan man begränsa ett barnbarns arv till dennes laglott?

Hej,

Var otydlig i min förra fråga. Jag hade två söner men min ena son har avlidit för två år sedan. Sonen som avlidit har två söner, mina barnbarn. Min son som är i livet ärver hälften av mig vid en bortgång, och mina två barnbarn efter min avlidne son ärver ju den andra halvan. Nu till min fråga. Kan jag göra olika på mina barnbarns arv efter mig genom att testamentera bara laglotten på det ena barnbarnet medans det andra barnbarnet får sin del och om jag kan testamentera den del som blir kvar på mitt andra barnbarn till min son som är i livet? Anledningen till att jag vill göra så här är att mitt barnbarn som jag bara vill ge sin laglott har jag inte sett sen han var sex år och är nu trettio år, och han har inte tagit del i sin fars bortgång bara varit intresserad av pengar, vill inte heller ha någon kontakt med sin farmor eller bror. Tacksam för svar N.N.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du vill veta om du, genom testamente, kan begränsa ditt ena barnbarns arv efter dig till att endast omfatta dennes laglott. Bestämmelser om successionsrätt finns i ärvdabalken (1958:637). Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

Fördelningen av kvarlåtenskap i svensk rätt

Enligt svensk rätt kan kvarlåtenskapen efter en person fördelas på två sätt, antingen genom arv eller genom testamente. Genom arv fördelas kvarlåtenskapen enligt den ordning som anges i ärvdabalken, den så kallade legala arvsordningen (2 kap. ärvdabalken (1958:637)). Genom testamente fördelas kvarlåtenskapen istället enligt den avlidnas vilja. Den legala arvsordningen används i de situationer då den avlidna inte har upprättat ett testamente. Arvlåtaren kan alltså åsidosätta den legala arvsordningen genom att upprätta ett testamente.

Fördelning av kvarlåtenskap enligt den legala arvsordningen

Vid fördelning enligt den legala arvsordningen så kommer kvarlåtenskapen att fördelas till medlemmarna i en av tre arvsklasser. I första hand ärver de som tillhör den första arvsklassen. Finns det inga arvsberättigade i denna arvsklass så ärver istället de som tillhör den andra arvsklassen. Saknas arvsberättigade även i denna så ärver de som tillhör den tredje arvsklassen.

Vilka som ingår i de olika arvsklasserna framgår av 2 kap. ärvdabalken (1958:637). Till den första arvsklassen hör, exempelvis, den avlidnes bröstarvingar, det vill säga den avlidnes barn, barnbarn och så vidare (2 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637)). Dessa ska ta en lika stor del av kvarlåtenskapen (2 kap. 1 § 2 stycket ärvdabalken (1958:637)). Till den andra arvsklassen hör den avlidnes föräldrar. (2 kap. 2 § ärvdabalken (1958:637)). Vid behov träder eventuella syskon och syskonbarn till den avlidne in i föräldrarnas ställe. Till den tredje arvsklassen hör så den avlidnes mor- och farföräldrar samt, vid behov, dessas barn, det vill sägas den avlidnes eventuella mostrar, morbröder, fastrar och farbröder (2 kap. 3 § ärvdabalken (1958:637)).

Fördelning av kvarlåtenskap enligt testamente

Det finns, emellertid, en möjlighet att frångå den legala arvsordningen genom att upprätta ett testamente. Härigenom har testator/testatrix (upprättaren av ett testamente) en betydande frihet att fördela kvarlåtenskapen så som denne önskar. Testationsfriheten begränsas, i princip, endast av att det inte är möjligt att göra bröstarvingar arvlösa (dessa har alltid rätt till sin laglott, det vill säga hälften av sin arvslott) och av att en efterlevande make alltid har rätt att erhålla egendom till ett värde av fyra prisbasbelopp (7 kap. 1 § respektive 3 kap. 1 § 2 st. ärvdabalken (1958:637)). Detta kräver dock att de klandrar ett testamente där de inte omnämns inom 6 månader från det att de tagit del av detsamma (14 kap. 5 § ärvdabalken (1958:637)). Därtill är inte heller eventuella testamentsförordnanden till förmån för personer som vid testators/testatrix frånfälle varken är födda eller avlade, och därefter födda med liv, tillåtna (9 kap. 2 § ärvdabalken (1958:637)).

Testator/testatrix kan, således, genom ett testamente, i hög utsträckning, bestämma vem som ska ärva dem och vad denne/dessa, i så fall, ska ärva. Detta gör de genom att specificera detta i sitt testamente.

Vad som gäller i ditt fall

Som framgått ovan kan alltså en testator/testatrix, genom testamentsförordnanden, utesluta sina bröstarvingar från hälften av det arv som de annars skulle erhålla om arvet fördelats enligt den legala arvsordningen. Du borde således kunna begränsa ditt ena barnbarns arv till dennes laglott. Ditt barnbarn kommer dock alltid, oavsett vilka testamentsförordnanden du än må ha gjort, att ha rätt till sin laglott (under förutsättning att den berörda bröstarvingen påkallar jämkning av testamentet i fråga).

I den mån jag har missförstått din fråga, eller om något i svaret är oklart, så ber jag om ursäkt och uppmanar dig att kontakta oss på nytt så att vi, snarast möjligt, kan återkomma med ett nytt svar. Försök då att skriva din fråga på ett så kortfattat och tydligt sätt som möjligt. I den mån din fråga inte kan ställas på ett kortfattat sätt, och du har möjlighet till det, så kan du även boka en tid med vår juristbyrå eller kontakta oss via telefon (se kontaktuppgifter nedan).

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare