Kan man begära ränta när man ansöker om verkställighet av dom hos Kronofogdemyndigheten?

Har en tingsrättsdom på en skuld som skulle varit betald oktober 2017 kan jag begära ränta om jag går via kronofogden

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du är en borgenär och att du har en tingsrättsdom på att en gäldenär till dig ska betala en skuld som förföll oktober 2017.

Vilken lag är tillämplig?

Det är räntelagen (RL) som reglerar frågor om ränta på en förfallen fordran (1 § RL).

När utgår ränta?

Räntelagens regler är dispositiva, vilket betyder att parterna får fritt avtala om hur och när ränta ska betalas (1 § 2 st. RL). När därför parterna inte har avtalat om något specifikt gällande ränta gäller att en ränta börjar utgå från och med dagen då betalningen är förfallen (2 § RL). Även om gäldenären är förhindrad att betala utgör en dröjsmålsränta (6 § RL).

Kan man begära ränta via Kronofogdemyndigheten?

Hos Kronofogdemyndigheten kan man ansöka om verkställighet av dom som slår fast att man som borgenär har rätt till betalning av gäldenären (se här). I sin ansökan kan även ansöka om ränta på kapitalbeloppet som ens gäldenär är skyldig att betala enligt fastställd dom. På Kronofogdemyndighetens hemsida kan du även få hjälp med att beräkna vilket räntebelopp som du ska begära.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Enligt räntelagen har en borgenär som huvudregel rätt till ränta från och med dagen då betalningen förfaller och även då rätt till en dröjsmålsränta. Med en dom har du rätt att ansöka om verkställighet av domen och du har även rätt att ange ränta som du önskar att myndigheten ska driva in så att du kan få betalt. Min rekommendation är att du kontaktar Kronofogdemyndigheten och att ni tillsammans beräknar hur mycket du ska få i ränta innan du ansöker om verkställighet.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare