FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/01/2022

Kan man begära mer i underhåll?

Hej!! Jag bor med min 15 åriga dotter, hennes pappa betalar2000:-/ mån. Hon är aldrig hos honom. Han är gift har väldigt bra ekonomi, gemfört med mig. Han gör aldrig något med dottern aldrig någon semester mm. Kan jag begära mer I underhåll?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om du kan begära mer i underhåll av pappan till din dotter. Det korta svaret är att det är fullt möjligt att försöka få till ett utökat underhållsbidrag. Det är dock inte säkert att en sådan förfrågan kommer leda till framgång men det kan alltid vara värt ett försök.

Det finns i huvudsak två tillvägagångssätt för dig att försöka få till ett utökat underhållsbidrag från din dotters pappa. Det ena är att träffa ett avtal om det och det andra är att väcka talan om det i domstol. (7 kap. 2 § 2 st. föräldrabalken)

I det följande går jag kort igenom respektive tillvägagångssätt.

Avtala om underhållsbidrag

Eftersom utgifterna för barn förändras under tiden de växer upp är det fullt rimligt att med jämna mellanrum se över de kostnader du har för barnet och jämföra dem med underhållsbidraget du erhåller från ditt barns far. Det faktum att du och barnets far sedan tidigare har kommit överens om ett belopp som ska täcka underhållet innebär inte att det är hugget i sten – det går alltså att avtala om på nytt.

Innan du sätter dig och försöker ta kontakt med din dotters pappa för att försöka komma överens om ett nytt belopp för underhållet kan det dock vara bra att ha någonting att stå på. Ett tips är att räkna ut din dotters och dina egna inkomster och utgifter och beräkna vad du själv anser skulle vara ett rimligt underhållsbidrag från pappans sida. Beakta även skillnaden i din och pappans inkomster för att komma fram till en rimlig kvotdelning för hur mycket ni ska ansvara sinsemellan för er dotters underhåll.

Försäkringskassan tillhandahåller utan kostnad ett användarvänligt beräkningsverktyg för just det ändamålet här. De tillhandhåller även en färdig avtals som du hittar här.

Väcka talan i domstol

Om du och dotterns pappa emellertid inte lyckas komma överens om ett nytt avtal där ett mer generöst underhåll regleras, kan du väcka talan om underhållsbidrag hos tingsrätten. Det blir då istället upp till domstolen att avgöra huruvida underhållsbidraget är skäligt som det ser ut idag eller om din dotters far ska betala mer i underhåll.

En god utgångspunkt för när du kan nå framgång med en sådan talan i domstol är om din dotters pappa inte går med på att betala det förslag till belopp som Försäkringskassans beräkningsverktyg kommer fram till.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare