Kan man återkalla ett testamente som man tappat bort?

Hej Jag vet att jag skrev ett testamente 2004-2005 med hjälp av jurist ( vet inte / kommer inte ihåg vilken jurist) Nu hittar jag inte det, har letat överallt. jag har i det testamenterat till dels min ex make och en vän SOM JAG INTE VILL ATT NÅGON UTAV DOM SKALL ÄRVA NÅGOT. Mycket har hänt på vägen, dels en olycka 2011 som gjorde att jag har tappat minnet/ glömt delar i mitt liv tyvärr. Jag vill inte att detta testamente skall finnas / eller någonsin gälla om det skulle komma fram! Hur gör jag? Den jurist som nu hjälpt mig skriva detta, har juristen det registrerat kan det komma fram då via juristen på något vis efter min bortgång, trots det inte finns i min ägo ? Kommer det gälla att min exmake får något av mig fast vi inte är gifta ( vi avskyr varandra mer än ord kan skrivas) Kan jag skriva ett eget nytt testamente med dagens datum och börja med orden tex.. Detta testamente är det enda som gäller och överskrider det gamla och ev namnge dom 2 som jag inte vill ge något till? Och då underskrivet av mig ? Är så orolig att det gamla skrivna testamentet skall gälla om jag dör… OM det nu förmodan skulle komma fram på något vis.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det är en viktig princip att det som framgår i ett testamente ska vara uttryck testators yttersta vilja. Redan av denna anledning är det en självklarhet att du inte ska vara förhindrad ändra ditt testamentete enbart för att du tappat bort det. Vidare framgår det av 10 kap 5 § ärvdabalken tre olika sätt där du som testator kan se till att ett tidigare testamente inte längre gäller:

1. Om testator i den ordning som gäller för testamentets upprättande återkallar sitt testamente, eller

2. förstör testamentshandlingen, eller

3. på ett otvetydigt sätt givit uttryck för att testamentet inte längre är uttryck för dennes yttersta vilja

Första alternativet – återkallelse av testamente genom att upprätta ett nytt testamente

Av det första alternativet framgår att man kan återkalla ett testamente genom att upprätta ett nytt testamente. Detta kan då göras genom att du i det nya testamentet uttryckligen anger att det görs med avsikt att upphäva det tidigare. Då krävs dock att du iakttar de formkrav som regleras i 10 kap 1 § ärvdabalken, alltså att testamentet (1) upprättats skriftligen (2) med två vittnen närvande under tiden handlingen skrivs under (3) handlingen ska skrivas under av dig samt (4) vittena ska bestyrka handlingen med sitt namn och (5) att vittnena ska vara medvetna om att handlingen de bevittnar är ett testamente. Förutsatt att dessa formkrav iakttas samt att det framgår i testamentet att du avser att återkalla det tidigare testamentet kommer alltså det första testamentet inte längre gälla.

Tredje alternativet – formfri återkallelse

Det tredje alternativet är mer allmänt formulerat och innebär något förenklat att testamentet återkallas om du som testator på ett väldigt tydligt (otvetydigt) sätt givit uttryck för att detta är din avsikt.  Återkallelse har således även ansetts kunna ske formfritt, alltså exempelvis genom en obevittnad skritlig eller muntlig handling där denna ovilja kommer till uttryck. Stora krav ställs dock på bevisningen varför jag skulle rekomendera att du isåfall har vittnen samt skritliga bevis som ger stöd för detta.

Sammanfattning

Det är alltså fullt möjligt för dig att återkalla ditt förra testamente genom att upprätta ett nytt testamente. Utöver detta kan det tidigare testementet även - förutsatt att det går att bevisa - återkallas genom att du på ett tydligt sätt givit uttryck för att detta varit din yttersta vilja.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Hugo ClemedtsonRådgivare