Kan man återkalla en ansökan om äktenskapsskillnad?

Jag och min man skickade in en skilsmässoansökan igår. Det var ingen betänketid online. Vi ångrar oss nu. Hur gör man om man vill återkalla den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan man återkalla en ansökan om äktenskapsskillnad?

Om man inte längre vill skiljas efter att man skickat in en ansökan om äktenskapsskillnad till rätten är det möjligt att dra tillbaka den genom återkallelse. Om ni båda två ångrar er och båda vill dra tillbaka ansökan ska ni återkalla ansökan genom att gemensamt underteckna ett meddelande som skickas till tingsrätten där ni förklarar att ni vill dra tillbaka er ansökan. Ärendet kommer då att skrivas av och ni kommer förbli gifta.

Kan man få betänketid även vid gemensam ansökan?

Om ni vill ansöka om äktenskapsskillnad men samtidigt vill att den ska föregås av betänketid kan ni begära det vid er ansökan. En äktenskapsskillnad ska bl.a. föregås av betänketid om båda makarna begär det (5 kap. 1 § ÄktB). Efter betänketiden måste någon av makarna framställa ett särskilt yrkande om äktenskapsskillnad. Om ett sådant särskilt yrkande inte framställs efter betänketiden inträffar ingen äktenskapsskillnad och makarna förblir således gifta (5 kap. 3 § ÄktB).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare