FrågaKOMMERSIELL RÄTT14/11/2019

Kan man åtalas för fildelning?

Har någon åtalats för fildelning i Sverige?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns fall då personer åtalats för upphovsrättsbrott i Sverige som har innefattat fildelning. Se tex. Högsta domstolens avgörande NJA 2014 s. 859 där domstolen uttalar att fildelning utgör upphovsrättsintrång.

Fildelning är ett brott mot upphovsrättslagen. Enligt 2 § och 46 § URL har upphovsmannen en ensamrätt att framställa exemplar av sitt verk och göra det tillgängligt för allmänheten. Om någon, utan upphovsmannens tillstånd, gör intrång i dennes ensamrätt kan han eller hon dömas till böter eller fängelse, 53 § URL.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare