Kan man ärva skulder?

Hej, min mamma har väldigt mycket skulder och jag blir lite orolig över om dessa kan ärvas. Hur fungerar det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skulder kan, enligt svensk lag, inte ärvas. Det som sker när någon avlider är att dödsboet efter denne, övertar skulderna. Dessa betalas av med hjälp av de tillgångar som finns tillgängliga i dödsboet. Om tillgångarna som finns i dödsboet är otillräckliga kommer skulderna att förbli obetalda. Det är således inte möjligt att ärva skulder från sina föräldrar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare