Kan man ärva sin förälders sambo trots att det inte finns något testamente?

Vi är tre systrar vars pappa avled 2019. Vi fick ut arv efter honom. Hans sambo sen över 40 år (folkbokförda på samma adress hela tiden) har vi växt upp med. Sambon bodde kvar i hyreslägenheten. Vi fortsatte vara till hands för henne fram till hennes död. Hon avled 2021. Inget testamente. Det dyker upp två systrar till sambon och ärver alla tillgångar enligt bouppteckningen. Efter att skulderna var betalda återstod 700 000 kr Vi fick röja och städa ur lägenheten. Vi har inte fått något för de tjänsterna och systrarna har inte hörts av trots att de pratade om att efterskänka arvet. Dessa systrar har vi knappt träffat alls, de har inte besökt sambon eller vice versa på alla år. Sambon har alltid funnits med i vår familj. Finns det verkligen inget vi kan göra efter 40 års familjeliv? Mvh tre särkullsbarn

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Utgångspunkten i svensk rätt är att personer själva ska kunna bestämma över sina tillgångar, även efter sin död, genom ett testamente. Er avlidne fars sambo hade inte upprättat ett testamente och när inget testamente finns går man efter den legala arvsordningen. Där utgår man från släktingar eftersom de presumeras stå närmast den avlidne, i följande kronologisk ordning: Make, bröstarvingar(biologiska barn och så vidare i rakt nedstigande led), föräldrar, syskon osv (2 kap. 1-2 § ÄB). I er fars sambos fall blev det systrarna som hade arvsrätt eftersom det inte fanns några arvingar i de tidigare arvsklasserna.

Eftersom ni tre syskon inte är biologiskt släkt till er bortgångne fars sambo kan ni endast ärva under förutsättningen att det var upprättat i ett testamente. Ni har alltså ingen juridisk rätt till arvet, trots att det känns orättvist. Det spelar alltså ingen roll hur nära ni stod er fars sambo, eller att er fars sambos systrar inte haft kontakt eller besökt henne.

Tyvärr finns det inget att göra förutom att kanske höra av sig till systrarna och hoppas att de är välvilliga.

Hoppas ni fick svar på er fråga,

Linnea RosendahlRådgivare