Kan man ärva en förälders skulder?

Hej

Min och min brors mamma gick bort nyligen och lämnade efter sig skulder på ca 100 tusen. Det är smålån, mobilabonemang, försäkringar och andra räkningar.

Efter begravningen finns det ca 15 tusen kvar i dödsboet. Inga fasta tillgångar. Vad sker med dessa pengar som är kvar? Om det är 10 olika skuldfodringar på diverse olika summor, vilken ska vi då betala?

Eller måste vi ens betala någon av dom om vi inte kan betala alla hennes skulder i sin helhet?

Tack på förhand.

Mvh. Förvirrad

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att dödsboet efter din mamma efter begravningen kommer att ha skulder till olika företag och andra personer på cirka 100 000 kr och att dödsboet efter begravningen kommer att ha tillgångar till ett värde av cirka 15 000 kr.

Du kan inte ärva en skuld

I Sverige ärver man inte skulder. Det som istället händer är att en konkursförvaltare kommer att ta över skötseln av dödsboet och se till att de företag som din mamma var skyldig pengar får ta del av tillgångarna i dödsboet efter vissa i lag angivna prioriteringsregler. Detta innebär alltså att varken du eller din bror kommer att vara skyldiga att betala din mammas skulder. Dock kommer ni inte heller att ärva något efter henne, då hennes skulder överstiger hennes tillgångar.

Hur bör du gå vidare?

Det du bör göra nu är att ansöka om att dödsboet ska försättas i konkurs. Till din ansökan bör en bestyrkt kopia av bouppteckningen tillfogas. Om denna har registrerats bör även ett bevis på registreringen tillfogas. Detta framgår av 2 kap. 3 § konkurslagen. Din ansökan ska skickas till tingsrätten i den ort där du har din hemvist, alltså där du bor, enligt 2 kap. 1 § konkurslagen.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare