Kan man ärva aktier?

Hej. Min son startade ett AB med sin sambo, finns registrerat i Bolagsverket. Han avled innan de hann komma igång så aktierna har alltså inget värde. Hans far och jag är dödsbodelägare det finns inget testamente, ärver vi aktierna? Hur gör vi med dem? Sambon vägrar ha kontakt med oss. Vem kan hjälpa oss? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt parentelprincipen finns det olika arvsklasser. Enligt 2:1 Ärvdabalken ska bröstarvingar ärva i första hand, om inte några bröstarvingar finns ska föräldrarna ärva hälften var enligt 2:2 ÄB. Detta innebär att ni ärver som andra arvsklass om inte er son har några bröstarvingar. När en aktieägare dör övergår aktierna till dödsboet. Eftersom ni ärver tillgångarna vid dödsfallet kommer ni vara dödsbodelägare, ansvarar ni för tillgångar och skulder samt för att redovisa skatter och avgifter.

Om du har fler frågor eller något var otydligt, är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Det finns även möjlighet att boka tid hos någon av våra jurister på lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Philip StockerRådgivare