FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/10/2018

Kan man ansöka om högre underhållsstöd?

Pappan till dottern har en bra inkomst tillsammans med sin nya fru och lever ett lyxliv om man kan såga så. Vårdnaden avsade han när hon var 1,5 år (nu 8 år) och har aldrig brytt sig om henne. Vi har en väldigt tajt budget vilket försummar dottern (fritidsaktiviteter osv) och nu funderar jag på att ansöka om högre underhåll från fadern. Hur mycket kan underhållet handla om? Ska jag kontakta advokat? Tillägger att han VÄGRAR ha nån kontakt med mig så kan inte komma överens med honom tragiskt nog. Vänligen, en fundersam ensamstående mamma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att utgå från den informationen jag fått från dig i din fråga.

Med tanke på att dottern inte bor varaktigt hos sin pappa så ska han betala underhållsbidrag till er enligt 7 kap 2 § Föräldrarbalken. Vad han ska betala i underhållsbidrag beror på barnets behov och er ekonomiska förmåga enligt 7 kap 1 §. Beloppet för underhållsstöd per månad idag är 1723 kr för barn över 15 år och1 573 kr om barnet är under 15 år. I underhållsstödet ingår inte kostnader för resor till och från skolan, fritidsaktiviteter etc.

Om du känner att det nuvarande underhållsstödet inte är tillräckligt måste du specificera ditt krav till pappan. Är pappan inte villig att samtala med dig rekommenderar jag att du vänder dig till försäkringskassan så att de kan kontakta honom. Skulle han inte vara villig att samtala med försäkringskassan heller blir alternativet att ni tar det till domstol, men det kan bli dyrt för er båda.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Jag önskar dig ett stort lycka till och hoppas att ni löser det!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare